Hitte in een koud land - Reisverslag uit Lahti, Finland van Ilse Slootweg - WaarBenJij.nu Hitte in een koud land - Reisverslag uit Lahti, Finland van Ilse Slootweg - WaarBenJij.nu

Hitte in een koud land

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Februari 2016 | Finland, Lahti

Hier een eerste update!
Hoe het allemaal begon? Met het gezin en oma Astrid vroeg richting Schiphol, rond een uur of half 7. We vonden de andere klasgenoten al snel en hebben toen de bagage ingecheckt. We moesten wachten op een vader van een van ons, maar moesten daarna al snel door de douane. En dat was het moment wat iedereen wel even brak. Het afscheid nemen! Best wel lastig, want toen werd het voor iedereen wel echt. Veel knuffels en kussen. Maar wel veel geluk wensen en zo lang mogelijk proberen te kijken bij het weglopen!

Door de douane gaan ging voor mij best soepel, terwijl de rest zich zo wat stond uit- en weer aan te kleden. Achja, kon ik nog even naar mijn mensen kijken. Die blijkbaar steeds terug gefloten werden omdat ze steeds over de lijn gingen haha!
Na het laatste zwaaien konden we naar de gate lopen en die was al open, dus wachten hoefde niet! De vlucht ging prima, een warm broodje, wat lekkers en wat te drinken. 2 uur vliegen en een halfuurtje totaal taxiën. We kwamen om 13.05 aan. We lopen een uur voor! Daarna was het de bus zoeken, maar die ging pas om 15.00 uur. Dus hebben we wat gegeten. De bus was een schoolreisbus dus zat super goed.
Het viel ons op dat de kou nog wel mee viel. De zon was wel fel, dus die warmde ons nog op. Hoe verder we reden, hoe kouder. Had uiteindelijk toch mijn muts tevoorschijn gehaald. Het was -1.

We moesten even wachten tot we opgehaald zouden worden door Outi, een lerares van de school, samen met een collega. Het was maar goed dat zij met 2 auto's kwamen, want anders hadden we een probleempje gehad! We werden letterlijk met open armen ontvangen. Iedereen van ons dacht dat het voorstellen met een hand geven was, maar zij dachten daar anders over en gingen gelijk over tot een knuffel. Apart, maar wel echt een warm welkom! Zij brachten ons naar het hotel en gaven onze kamercodes. Die ik nog steeds niet uit mijn hoofd weet, maar Bram wel dus dat scheelt.
Eenmaal op de kamer viel het ons op hoe heet het eigenlijk is. Alle ramen zitten dicht geschroefd en ook de verwarmingen staan standaard op hun hoogste stand. We hebben de airco gelijk op zijn laagst gezet, maar het verschil is nauwelijks te merken. We hebben helaas geen kookpitjes, wel een magnetron en eigen koelkast. Gisteren hebben we gelijk wat inkopen gedaan, de supermarkt zit letterlijk om de hoek. INSTANTNOODLES OM MEE TE BEGINNEN. Ook zijn we in de avond even buiten wezen kijken en hebben we wat sneeuwballen gegooid. Ook gelijk even geskyped met thuis. Misschien wat snel, maar vond het wel even fijn om hen te zien.

Vandaag hebben we eerst wat uitgeslapen (voor zover dat kon met de warmte, IK BLIJF HET GEK VINDEN!) en gaan zo nog even de stad door.
Morgen worden we vroeg opgehaald door leerlingen van de school, die zit zo'n 500 m verderop, en hebben we theorielessen. De lessen beginnen rond 8 uur al. Dinsdag nog praktijklessen en gaan we in de middag naar de bakkerijen waar we stage gaan lopen. Verder is de planning nog niet echt bekend.

We zien het wel! Tijd zat. Alles gaat prima hier.
Het is vandaag rond de 1 graden, maar het sneeuwt wel lichtjes! De hoeveelheid daglicht is wel meer dan 2 uur hoor. Sowieso tot een uur of half 6. Maar oke, we gaan zo nog wat verkennen.

Tot de volgende update! ~x

• 14 Februari 2016 - 13:21

Rene:

Leuk stukje heb je geschreven
    Ziet er allemaal spannend uit
    Ilse.
    Gr.

• 14 Februari 2016 - 13:45

Judith:

Zo Ilse,dat was meteen een leuke inkoper!!!
    Ook wij waren (stiekem) blij dat je zo snel ons even wilde zien en spreken,Skype is een fantastische uitvinding.
    Maak er een leuke tijd van lievige,en we spreken elkaar snel weer.
    Dag lievie,maak er een superleuke tijd van...xx

• 14 Februari 2016 - 14:22

Astrid:

Meid, een geweldige kans en super leuke ervaring! Geniet!

• 14 Februari 2016 - 17:35

Martien Peelen:

Hoi Ilse, Super leuk om te lezen. Heel veel succes bij jullie stage! Jullie komen sowieso met een gave ervaring terug. Zijn er ski plannen?

Groetjes Martien Peelen

• 15 Februari 2016 - 14:40

Ties:

Net te laat om mijn hugs in te pakken, maar je hebt ze te goed hoor ^^

• 15 Februari 2016 - 17:09

Ine:

Hoi Ilse,

Leuk om te lezen hoe je eerste dag verlopen is.
    Wij wensen je een hele fijne leerzame tijd toe en geniet ervan !!!

• 15 Februari 2016 - 18:20

Oma Lenie:

Hoi Ilse
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad.
    En dat al zo gauw een mailtje stuurde
    Zo blijven we mooi op de hoogte
    We wensen je een goede stage,
    en hopen weer gauw wat van je te horen.
    Liefs van Opa en Oma.

• 17 Februari 2016 - 15:40

Corine:

Hoi Ilse, leuk geschreven stukje !
    leuke tijd gewenst.