Over de helft! - Reisverslag uit Asikkala, Finland van Ilse Slootweg - WaarBenJij.nu Over de helft! - Reisverslag uit Asikkala, Finland van Ilse Slootweg - WaarBenJij.nu

Over de helft!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

29 April 2016 | Finland, Asikkala

Hallooooooooooo, nou eindelijk hier komt er weer een. Er waren weer een aantal vragende mensen dusja, dan doen we dat toch? Ik had wel even wat moeite met opstarten. Niet dat ik niks te vertellen heb, want dat heb ik zeker, maar meer van hoe en wat en waar te beginnen? Avonturen zat!


We zijn een aantal keren uit geweest. Met de studenten en met collega’s van bakkerij Kanavan. De tweede keer gingen we eerst eten bij een nieuw hamburger restaurant ‘Hello american diner’. Lekkere frietjes en grote hamburgers! Zeker waard om langs te gaan. Je mag zelfs je drinken blijven bijvullen. Zeer gewenst toch. Daarna zijn we een uurtje wezen discobowlen. Super gezellig, daarna nog wat wezen drinken. Kortom een gezellige avond. We waren de piraten partyhats vergeten, dus we moeten het nog eens opnieuw doen.
Met de studenten gingen we eerst bij een van hen thuis wat drinken. Daarna gingen we naar club Chicago. Er werd oudere muziek gedraaid. Daar had men ons al voor gewaarschuwd haha, maar zeker erg gezellig. Ook bleven we daar slapen. Niet in de club, maar bij die student, Mari. Jara sliep op de bank en Bram, Ruben en ik op een matrasje in de keuken. Dat wilde we ook deels zelf, want we hadden langer doorgepraat en wilden de rest niet wakker houden.

Ondertussen ontving ik nog een aantal pakketjes met daarin verschillende hagelslagsoorten en een met nootjes en snoepjes. Zeer gewaardeerd. Mams had als verrassing er roze koeken in gedaan. Bedankt thuisfront en familie van Ewijk voor deze kostbare en zeer gemiste bijdrage!
Ook zijn we ook verhuist, naar Asikkala KK. Dat is zo'n 7 km van Vääksy af. Van de bed&breakfast naar de studentenappartementen. Onze tegenslag daarvan was de WiFi. Die was niet aanwezig, zoals ik al vertelde. Dit is opgelost ondertussen! De bakkers van Viipurilainen waren zo aardig om dit voor ons uit te zoeken en hebben het zelfs voor ons betaald. Daar zijn we natuurlijk super dankbaar voor! Onze appartementen zijn nu compleet met elk een tv.

De eerste week is overleefd! We zijn van stage gewisseld en wij zitten nu bij Viipurilainen Kotileipomo en dat is en veel grotere bakkerij dan Kanavan Kotileipomo. Veel inpakken en broden en sowieso veel meer ruimte. Het is een open ‘zaal’ met buizen aan het plafond die koude lucht voeren. Hieronder zetten ze net afgebakken broden om ze zo snel mogelijk af te laten koelen. Super slim toch? Maar de ruimte voelt wel snel koud aan zodra je lang stil staat. We waren van de vorige bakkerij temperaturen van zo’n 26-30 graden gewend. Dan is dit wel andere koek! Ook krijgen we T-shirts van stage. Iedereen is zo gelijk en lijk je echt een team. Scheelt ook weer wassen eh ;) Na het werk zijn we eigenlijk te moe om nog langs de supermarkt te gaan. Het is nog een hele trip terug fietsen en met extra bagage is het nog lastiger. We hebben ieder een fiets, waarbij versnelling 3 te zwaar is en de 2 net te licht. Van de appartementen tot de bakkerij is het 10 km aan heuvels op en af en dat is nog best een klus voor iemand die al weken of weet ik hoe lang zulke afstanden niet meer gefietst heeft. Gewoon jezelf rustig pushen toch? Goed voor de spiertjes! We fietsen er alleen een uurtje over en dat is wel wat minder. Maar hoe vaker we fietsen, hoe sneller we uiteindelijk gaan. We beginnen met stage om 6 uur en gaan dus fietsen om 5. Zelf sta ik op om 4. Gaat me ook beter af dan gedacht!

Vandaag heb ik mijn was gedaan, maar tegen de tijd dat ik het weer wilde ophalen, was het gebouw dicht…… super handig, NIET. Want zondagmiddag zijn er pas weer mensen en dus tot die tijd zit alles lekker vochtig opgekropt in de machine te stinken. Fijn, hopelijk gaat het wel meevallen. Ik wil het niet weg hoeven gooien! We zullen dus wel even zien.

Van Ruben en Jara zijn de moeders met aanhang deze week op bezoek. Die van bram komen volgende week. Ik daarentegen moet nog even wachten. Eind van de maand komen paps en mams langs en ik kan niet wachten zo! Ik denk dat ze dan ook beter begrijpen hoe moeilijk de taal is haha. Het is niet zomaar even aan te leren en te spreken. Soms is 1 langer woord al gelijk een zin of zijn veel kortere woorden er juist maar een paar in het Nederlands. Ik denk dat het super gezellig gaat worden! Er is genoeg te zien. Ik blijf dan bij hen slapen, alle dagen dat ze er zijn.

Met nu nog 9 weken te gaan is het toch wel, in het achterhoofd, een beetje aftellen. De tijd gaat zo snel. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen! Vanochtend zag ik de eerste wilde dieren. Op de heenweg vier reeën in het veld en later nog een haas. Die was ge-haas-t. Dat grapje moest even haha. In de middag zelfs nog twee herten langs het schoolgebouw. Nog nooit zo dichtbij gezien en super leuk! Zo lang het geen beren zijn, vind ik alles prima.

Achjaaaa, verder kan ik mij niet echt meer iets herinneren van wat we allemaal gedaan hebben. Veel in ieder geval en er zal ook zeker nog meer volgen! Ik vind het wel even genoeg zo en zal er leuke foto’s bij plaatsen. Dat wekt een beter beeld toch. Het is een super mooi land, met mooie en super heldere meren en dikke bossen om lekker in te verdwalen. Niet echt doen hoor, want er is te veel bos. Voor natuurliefhebbers is het echt een aanrader. Ook heerlijk rustig met goede dierengeluiden en frisse lucht. Kom eens langs zou ik zeggen!



Nou groetjesssss en liefde voor iedereen!

  • 30 April 2016 - 13:26

    Oma Asrid:

    even een berichtje terug wat leuk te lezen dat jullie het zoveel zien en meemaken het weer IS bij jullie beter als bij ons wij hebben koningschap gehad feest h gehad in LIEFKENSHOEK een hajthee ik ben vrijdag naar Wageningen geweest jazz avond nog even ilse en dan komen jou pa en ma ook de weken vliegen lk hoorde van de WAS 1 keer spoelen verder wijn nieuw

  • 30 April 2016 - 18:45

    Jan Willem:

    Hai meiske,

    Werderom een leuk stukje!!!

    En voor ons is het aftellen nu ook begonnen; minder dan 4 weken nog!!!

    Hou je haaks en tot gauw!


    Groetjes, papa.

  • 30 April 2016 - 18:49

    Judith Slootweg:

    Weer een leuk stukje Ilse.
    De volgende keer een stukje over ons oké??
    Doeidoei lievie,tot de 26e mei

  • 02 Mei 2016 - 14:50

    Ties:

    Wat leuk om weer een blogje van je te lezen ^^ Hopelijk word t een beetje lekker weer daar, hier gaat t richting de 20 graden ofzo. Gaan we ook een x samen naar Finland? Lijkt me leuk namelijk ^^

    liefde voor jou xxxxx

  • 02 Mei 2016 - 18:18

    Ine:

    Hoi Ilse,
    Leuk je belevenissen te lezen en ja wat gaat de tijd snel !!!
    Geniet van de tijd die nog rest !!!

    Groeten van Ons

  • 02 Mei 2016 - 19:58

    Opa En Opa:

    Lieve Ilse
    een leuk verslag.
    Fijn dat het zo goed gaat
    je moet wel vroeg je bed uit,
    en ook nog een eind fietsen,
    daar word je sterk van moet je maar denken.
    bedankt voor het mailtje.
    Opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Asikkala

Ilse

Actief sinds 12 Feb. 2016
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 5289

Voorgaande reizen:

13 Februari 2016 - 08 Juli 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: